RIKSKONFERENS ANPASSAD SKOLA 2024
Datum
13-14 maj 2024
Plats
Växjö
Dagar kvar
Tema 2024:
Anpassad skola – hur då?
Särskolans rikskonferens byter nu namn till Rikskonferens för Anpassad skola.
Det är en återkommande konferens som riktar sig till personal som arbetar inom anpassad skola.
Vi uppdaterar hemsidan löpande med ny information om föreläsare och program inför 2024 års konferens. Håll utkik!
VÄLKOMMEN!
Information
Rikskonferens för Anpassad skola är en årligen återkommande konferens för personal som arbetar inom anpassad skola. Rikskonferensen 2024 kommer att äga rum på Växjö Konserthus.
Föreläsare
Vi hälsar följande föreläsare välkomna till konferensen i maj!
Katrin Karlsson
rektor
Katrin Karlsson brinner för allas rätt till utveckling, utbildning och utmaning utifrån sina förutsättningar och sin potential. Hon är rektor med många års erfarenhet som verksamhetschef för barn- och elevhälsa, samordnare för anpassad skolform samt pedagog inom densamma.
Magnus Tideman
professor
Magnus Tideman är professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder vid Marie Cederschiöld högskola och Högskolan i Halmstad. I många år har han forskat om villkoren för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tideman var också särskild utredare för utredningen Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet.
Paulina Modlitba
thought-leader
Paulina Modlitba är en av Sveriges främsta thought-leaders inom teknik och innovation. I rollen som ängelinvesterare i techbolag, styrelseproffs, föreläsare och konsult tar hon sig an samhällets stora utmaningar med omättlig passion.
Paulina utvecklade tidigt ett intresse för programmering och Internet, och sökte sig så småningom till både KTH och MIT där hon bland annat studerat och forskat kring robot-människa-interaktion, maskininlärning och teknik som assisterar individer på autismspektrumet.
Fotograf: Petter Karlberg
Stefan Johansson
Teknologie doktor
Stefan Johansson leder Begripsam AB och är expert på tillgänglighet och användbarhet. Han forskar om hur personer med funktionsnedsättning deltar i det digitala samhället. Stefan arbetar ofta tillsammans med personer med intellektuell funktionsnedsättning för att utveckla digitala tjänster.
Maria Schedvin
Skolbibliotekarie
Maria är skolbibliotekarie på Bredablickskolan, en anpassad grundskola i Eslöv. Hon är också författare till boken Hållbar skolbiblioteksutveckling.
Emma Kindblom
bibliotekarie
Emma Kindblom är bibliotekarie på Myndigheten för tillgängliga medier. Hon samordnar och utvecklar myndighetens arbete som rör skolbibliotek och skolfrågor. Emma har en bakgrund som skolbibliotekarie och har under hela sitt yrkesliv arbetat med frågor som rör skolbibliotek på både lokal och nationell nivå.
Daniel Östlund
Professor i pedagogik
Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning på specialpedagogik vid Högskolan i Kristianstad. Han har lång erfarenhet av forskning inom området och just nu arbetar han med tre projekt: Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens. Kunskapsuppdraget i anpassade skolformer (KASK) i samverkan med IFOUS. Studie av de specialpedagogiska programmen. Förutom forskning bedriver Daniel även undervisning i speciallärarprogrammet, i specialpedagogiskt program, masterprogrammet i utbildningsvetenskap och i forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
Linus Bromander
rektor
Linus är rektor på Norretullskolan i Kristianstad och central processledare i Kristianstad kommun för kommunens medverkan i forsknings- och utvecklingsprogrammet Kunskapsuppdraget i anpassad skola (KASK). Han har lång erfarenhet av utvecklingsarbete av den anpassade skolans verksamhet. Linus har bland annat medverkat till Skolverkets stödmaterial för anpassad skola inom området Samverkan i undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Andreas Jacobsson
projekt- och Processledare
Andreas har genom sin bakgrund som grundskolelektor lång erfarenhet av att driva och utvärdera lokala utvecklingsprocesser i skolan. Han har genomfört praktiknära forskningsprojekt i samarbete med FoU-avdelningen vid Stockholm Stads utbildningsförvaltning. Han har även arbetat som lärarutbildare och har en fil.lic i idrottsvetenskap med inriktning didaktik.
Josefine Hölling och Maria Svahn
Grundare Funki
Josefine och Maria är hjärnorna bakom Funki- ett helt nytt verktyg för att bygga relationer och kommunicera genom musikspelande tillsammans. De två civilingenjörerna har ett brinnande intresse för social innovation, musik och teknik. Maria har över 10 års erfarenhet av arbete inom den anpassade skolan och Josefine är systemutvecklare och musikproducent. Kombinationen av erfarenhet och intressen resulterade i ett bygge av precis de musikinstrumenten som den anpassade skolan har saknat. Kreativ ed-tech när den är som bäst!
Susanne Andrén
moderator
Alexandra Jonasson
masterstudent och
Pedagogisk utvecklingsledare
Maria Sjölin
masterstudent och
projektledande speciallärare
Thomas Barow
professor i pedagogik
Program 2024
Programmet uppdateras löpande. Vi reserverar oss för ändringar i programmet.
09.00 – 10.00 | Registrering & kaffe. Välkommen att besöka konferensens utställare |
10.00 – 10.25 | INLEDNING |
10.25 – 10.30 | Videohälsning från skolminister Lotta Edholm. |
10.30 – 11.00 | FUNKI-INKLUDERANDE MUSIKINSTRUMENT GJORDA FÖR ATT SPELAS TILLSAMMANS Funki är en uppsättning smarta musikinstrument anpassade för personer med intellektuella och andra kognitiva funktionsnedsättningar. Varje instrument har en liten dator i sig, som synkroniserar instrumenten med varandra och gör att de alltid låter bra ihop, hur man än spelar på dem! Instrumenten går att spela både ihop med andra Funki instrument, men också med traditionella instrument, vilket öppnar upp för helt unika kreativa samarbeten mellan alla sorters människor. Uppfinnarna heter Josefine och Maria, de kommer ge er en introduktion och livedemo av hur instrumenten fungerar och hur de kan användas inom den anpassade skolan. Josefine Hölling och Maria Svahn |
11.00 – 12.00 | MER KUNSKAP OM VILLKOREN FÖR BARN OCH UNGA MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I SKOLVÄSENDET. I mer än 30 år har den bristande kunskapen om situationen för barn och elever med funktionsnedsättning diskuterats. Nu finns ett förslag till en systematisk och över tid hållbar nationell uppföljning av kunskapsresultatet, tillgång till stöd och elevernas erfarenheter. Om det blir verklighet får vi ett kunskapsunderlag för reformer och insatser som främjar en likvärdig utbildning. Magnus Tideman, professor |
12.00 – 13.30 | Lunch och möjlighet att besöka utställningen |
13.30 – 14.15 | LIVET EFTER ANPASSAD SKOLA – OM SYSSELSÄTTNINGSMÖNSTER OCH FÖRÄNDRINGAR ÖVER TID. Drygt 27 000 personer som gått i anpassat gymnasium och deras sysselsättning följs i ett forskningsprojekt. Det ger svar på frågor som t ex hur stor andel som har arbete respektive daglig verksamhet? Vad främjar att få och behålla ett arbete? En gång daglig verksamhet – alltid daglig verksamhet? Har reformeringen av skolformen påverkat sysselsättningen? Magnus Tideman, professor |
14.15 – 15.15 | Fika och möjlighet att besöka utställningen. |
15.15 – 16.00 | ATT SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR LÄRANDE I ANPASSAD SKOLA Föreläsningen kommer att beröra viktiga ämnen så som förhållningssätt och värdegrund, varje elev – en tillgång för gruppen. Katrin problematiserar också utifrån följande frågeställningar: Vilka förväntningar har vi egentligen på våra elevers lärande och hur harmonierar dessa förväntningar med elevernas förmåga till lärande? Hur navigerar vi i gränslandet mellan utveckling och omvårdnad? Föreläsningen kommer också att ge några exempel utifrån temat kreativa undervisningsmetoder samt berör kort bedömning i anpassad skola – vad och varför? Katrin Karlsson, rektor |
08.30 – 09.15 | SAMVERKAN MELLAN PRAKTIK OCH AKADEMI FÖR ATT UTVECKLA UNDERVISNINGEN I ANPASSAD SKOLA MED LJUSET PÅ ÖKAD MÅLUPPFYLLELSE Under senare år har elevernas lärande alltmer kommit att fokuseras och kunskapsuppdraget har lyfts fram tydligare i den anpassade skolans läroplaner. Det innebär ett utvecklingsbehov för såväl undervisande lärare som rektor. Samtidigt saknas kunskap om hur man som lärare och rektor kan möta det tydligare kunskapsuppdraget. Under snart två år har sju skolhuvudmän och med forskare från Högskolan i Kristianstad och Mälardalens universitet samverkat i ett forsknings- och utvecklingsprogram med fokus på att möjliggöra meningsfullt lärande i relation till kunskapsuppdraget i den anpassade skolan. Under detta pass ges en beskrivning av hur vi arbetat med forskningsbaserad verksamhetsutveckling, vilka utmaningar vi stött på och vilka lärdomar vi hittills dragit. Daniel Östlund, professor, Linus Bromander, rektor och Andreas Jacobsson, projekt- och processledare. |
09.15 – 10.00 | ALLA HAR RÄTT TILL LITTERATUR OAVSETT FÖRUTSÄTTNINGAR Alla elever har rätt till litteratur oavsett läsförmåga. Elever på anpassad skola är dessutom en prioriterad grupp enligt bibliotekslagen och borde ha en självklar tillgång till skolbiblioteksverksamhet. Men så ser det inte ut överallt. Hur kan elevernas behov mötas? Och hur kan en skolbiblioteksverksamhet organiseras för den anpassade skolan? Emma Kindblom från Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) berättar om MTM:s verksamhet och hur myndighetens produkter och tjänster kan användas i skolan. Maria Schedvin, skolbibliotekarie på Bredablickskolan berättar om hennes arbete och ger konkreta exempel på hur hon arbetar med läsning och litteratur i olika elevgrupper. Emma Kindblom, bibliotekarie och Maria Schedvin, skolbibliotekarie |
10.00 – 10.30 | Fika och möjlighet att besöka utställningen |
10.30 – 11.15 | DET DIGITALA UTANFÖRSKAPET BÖRJAR I DEN ANPASSADE SKOLAN – OCH DET GÅR ALDRIG ÖVER Stefan Johansson från Begripsam och forskargruppen CoDeAc undersöker hur personer med funktionsnedsättningar är delaktiga i det digitala samhället. Den grupp som är minst digitalt delaktig av 50 studerade grupper är personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det finns ingen starkare indikator för digitalt utanförskap än att ha gått i anpassad skola. Stefan visar data från den världsunika undersökningen SMFOI, Svenskarna med funktionsnedsättning och internet, och diskuterar förutsättningar för deltagande i det digitala samhället. Stefan Johansson, teknologie doktor |
11.15 – 12.00 | SAMVERKAN I ANPASSAD GRUNDSKOLA: UTMANINGAR OCH MÖJLIGHETER Inom anpassad grundskola är samverkan ett centralt begrepp. För speciallärare existerar olika samverkansytor: med elevassistenter, övriga pedagoger och skolledningen, habiliteringspersonal och andra externa professionella, och inte minst med vårdnadshavarna. Under presentationen tas första resultat av en aktionsforskningsinspirerad studie upp som som för närvarande genomförs i en anpassad grundskola i Västra Götaland. Som särskilt betydelsefullt lyfts förhållandet mellan bildning och omsorg, hierarkier i skolans organisation och betydelsen av adekvata förväntningar gentemot eleverna fram. Alexandra Jonasson, masterstudent, Göteborgs universitet och pedagogisk utvecklingsledare i Lerums kommun, Maria Sjölin, masterstudent, Göteborgs universitet och projektledande speciallärare i Herrljunga kommun, Thomas Barow, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik, Örebro universitet |
12.00 – 13.00 | Lunch och möjlighet att besöka utställningen |
13.00 – 15.00 | SÅ KAN AI BLI EN SUPERKRAFT FÖR ALLA I SKOLAN! Plötsligt pratar alla om generativ AI på ett sätt som inte skett tidigare. Vi står inför ett paradigmskifte – ett tekniksprång – som är lika omvälvande som Internet och Smartphone. Med vad är egentligen generativ AI och hur kommer det påverka oss som människor och verksamma i skolan? Hur förändrar det synen på kunskap, lärande och fusk? Hur kan AI bli en superkraft som skapar mer jämlika möjligheter för alla – oavsett förutsättningar? Tillsammans kommer vi att doppa tårna i teori, praktik och etik samt djupdyka i exempel som gör att många av dessa frågeställningar klarnar och blir både mer roliga och konkreta. Paulina Modlitba, thought-leader |
15.00 | Avslutning och fika |
Utskriften öppnas i ett nytt fönster, där kan du välja att spara den som PDF eller skriva ut på skrivaren.
Välkommen att deltaga som utställare
under Rikskonferens för Anpassad skola 2024
Boende i Växjö
För att garantera att det finns logi för konferensdeltagarna på Rikskonferensen för Anpassad skola 2024 har vi reserverat ett antal rum på hotell i centrala Växjö, se nedan.
Bokning av hotellrum sker online i samband med att du registrerar dig till konferensen.
Bokni
QUALITY HOTEL ROYAL CORNER
Quality Hotel Royal Corner är ett 4-stjärnigt affärs- och konferenshotell. Stadens utbud av butiker, attraktioner och sevärdheter finns inom gångavstånd. Hotellet erbjuder sina gäster fri parkering på hotellets gård. Varmgarage erbjuds mot en avgift. Svanenmärkt enligt de nya skärpta kraven inom svanenorganisationen.
Ligger ca 450 m från Växjö Konserthus.
ELITE STADSHOTELLET
I centrala Växjö ligger Elite Stadshotellet med totalt 163 rum. Här månar man om sina gäster i klassisk miljö och erbjuder alla de moderna bekvämligheter man kan tänka sig. Parkering finns på torget utanför hotellet. Kommer du med tåg eller flygbuss är det bara 100 meters promenad till hotellet. Miljödiplomerat av Växjö kommun.
Ligger ca 600 m från Växjö Konserthus.
PM & VÄNNER HOTEL
Nordens första gastrohotell! Den prisbelönta restaurangen PM & Vänner öppnade i maj 2014 ett hotell mitt i centrala Växjö med 74 unika rum och sviter. Ett förstklassigt hotell med internationell prägel som bygger på den gastronomiska profil som PM & vänner har gällande mat, service och vinkällare.
Ligger ca 100 m från Växjö Konserthus.
ELITE PARK HOTEL
Elite Park Hotel Växjö är ett fyrstjärnigt hotell beläget i den lummiga Teaterparken, granne med Växjö Konserthus. Ett modernt hotell med 76 rum i nordisk, ljus design som bjuder in till både arbete och vila. Det centrala läget gör dessutom att du alltid har nära till Växjös affärsgator och nöjesliv. Miljödiplomrerat av Växjö Kommun.
Ligger i direkt anslutning till Växjö Konserthus.
HOTEL CADRINAL
Clarion Collection Hotel Cardinal är beläget mitt i centrum, omgivet av gågator med shopping, restauranger och kultur. Det är ett modernt cityhotell med komfortabla rum och sköna sängar som ligger endast 200 m från järnvägsstationen och lokaltrafiken, Det bjuds alltid på kvällsmat och eftermiddagsfika med hembakt.
Ligger ca 350 m från Växjö Konserthus.
HOTEL ESPLANAD
Hotel Esplanad erbjuder ett prisvärt boende i centrala Växjö. De erbjuder personliga rum i varierande storlekar. Det är gångavstånd till affärer och restauranger.
Ligger ca 350 m från Växjö Konserthus.
HOTELL VÄREND
Hotelll Värend är ett lugnt, familjeägt hotell bara en kort promenad från Växjö centrum. Alla rum har egen talett och dusch, digital-TV och gratis uppkoppling till trådlöst internet. Alla rum är rökfria.
Ligger ca 700 m från Växjö Konserthus.
Nyheter
Nedan presenteras nyheter kring Rikskonferens för Anpassad skola
PROGRAMMET BÖRJAR BLI KLART!
Nu börjar programmet bli klart och vi ser framemot två givande dagar dagar i Växjö.
FLER FÖRELÄSARE KLARA
Håll utkik här på hemsidan, inom kort kommer vi att presentera ytterligare föreläsare som är klara för Rikskonferens för Anpassad skola 2024.
ANMÄLAN ÄR ÖPPEN
Nu är anmälan öppen till Rikskonferens för Anpassad skola 2024. Varmt välkommen till Växjö Konserthus den 13-14 maj.
Kontakt
Har du frågor inför konferensen är du välkommen att höra av dig.
Program & innehåll
Tage Gumaelius
tage@sigys.se
Program & innehåll
Suzanne Norman Berg
suznb@sigys.se
Praktiska detaljer
Frida Göransson
frida@vaxjo-co.se